A wszystko zaczęło się 100 tysięcy lat temu, gdy ten organ
uformował się takim, jakim jest do dzisiaj. Rzeczywistość wokół niego zmieniła się
diametralnie (sam sobie zresztą wykształcił realia, w których trudno mu
funkcjonować), on jednak wciąż wykonuje te same zadania co 100 tysięcy lat
temu. W odległej przeszłości również, ukształtowały się podstawowe różnice między mężczyznami i
kobietami. Różnice te nie wynikają z budowy mózgów (te różnią się wielkością
ciała migdałowatego – dlatego dla mężczyzn informacje o seksie pędzą
ośmiopasmową autostradą, u kobiet wloką się kamienną polną dróżką – z emocjami
odwrotnie) lecz z różnic w działaniach, które musiały podejmować. Mężczyzna
nawet współczesny ma zakodowaną potrzebę wyruszania na polowanie ze swoją
elektroniczną dzidą i silnie zakorzeniony układ nagrody. Wykształcenie na
drodze ewolucji empatii nie wchodziło w grę: wroga trzeba zabić, a nie dyskutować
z nim o tym, że trzeba to zrobić. Inaczej z kobietami: te przebywając w
stadzie, jeśli nie umiały odczytywać z mowy ciała nastrojów reszty grupy, miały
problem z przystosowaniem się - były wykluczane, co oznaczało śmierć dla nich i ich potomstwa.
Różnice te widoczne są również w sposobach postrzegania rzeczywistości:
mężczyźni patrzą nadal, tak jakby polowali: tunelowo (czyli nie widzą mleka w
lodówce, bo stoi z boku), a kobiety peryferycznie, jak wtedy gdy wypatrywały
niebezpieczeństwa, pilnowały potomstwa i szukały jedzenia jednocześnie. Specjaliści od
marketingu nie przeoczają takich informacji i wykorzystują je tak do budowy
produktu, jak i do tworzenia reklam.
Trzeba podkreślić, że mózg męski i mózg damski nie
występują tylko i wyłącznie w czystej postaci, klasyfikacja może również zawieść pod
względem tego, w jakim ciele się on znajduje – są mężczyźni z kobiecymi mózgami
i odwrotnie. Stąd setki badań. Wracając jednak do naszego mózgu: przetwarza on
na sekundę około 11 milionów informacji, a nasza świadomość tylko 40 informacji
na sekundę, niech nas więc nie dziwi fakt, że aż 95 % decyzji podejmujemy
nieświadomie i potem – wtórnie – próbujemy zracjonalizować ten wybór. Neuromarketing
bada reakcje samego mózgu – bez udziału świadomości. Ma więc przewagę nad
tradycyjnym marketingiem, który opiera się na ankietach i badaniach, w których
kluczową rolę mają właśnie informacje wtórne (mimo obiecujących prognoz wiele
działań podejmowanych przez firmy (80%) kończy się więc katastrofą).
Z książki dowiemy się również: że mózg podczas płacenia
reaguje tak, jak w momencie, gdy odczuwa fizyczny ból (dochodzący z ciała - sam mózg nie ma zakończeń nerwowych więc nie boli), dlaczego opakowania
powinny być przeźroczyste, a w sklepach powinno się likwidować ostre kąty, co
to jest ślepota powtórzeniowa, dlaczego rządzą nami neurony lustrzane (małpa
widzi, małpa robi), co to jest neurologiczny podpis (kluczowy moment w kontakcie z produktem), czym różni się mózg
nastolatka od mózgu 60latka, jak zmienia się mózg kobiety, gdy staje się matką, i
jakie komunikaty – mając tę wiedzę – kierować do poszczególnych mózgów, by osiągać swoje cele.
Podręcznik napisany bardzo przystępnym językiem, stworzony
dla laików – nie ma najmniejszych problemów z przyswojeniem zawartych w nim informacji. Mimo niezbyt zaawansowanej treści, z wiedzy w nim zawartej skorzystają nie tylko marketingowcy. Merchandiserzy i
sprzedawcy, ludzie pozostający na różnych stanowiskiach w bezpośrednim kontakcie z drugim człowiekiem,
również mogą czerpać z książki pełnymi garściami. Mimo braku kolorowych ilustracji
wydanie pobudza zmysły. Pewnie to urok wszytej, tradycjnej, materiałowej zakładki i przejrzystości treści.
Czytliwość:5/6
Wydanie: 5/6
Okładka: 6/6
Ogólnie: 5/6
Wydanie: 5/6
Okładka: 6/6
Ogólnie: 5/6
Autor: dr A.K. Pradeep
Tytuł: Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży
Tytuł oryginalny: The Buying Brain. Secrets of Selling the Subconscious Mind
Tłumaczenie: Magda Witkowska
Wydawnictwo: OnePress
Wydanie:
Rok wydania: 2011
Oprawa: twarda
Ilość stron: 251
Cena: 47,00 zł
Tytuł oryginalny: The Buying Brain. Secrets of Selling the Subconscious Mind
Tłumaczenie: Magda Witkowska
Wydawnictwo: OnePress
Wydanie:
Rok wydania: 2011
Oprawa: twarda
Ilość stron: 251
Cena: 47,00 zł
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz