Angus był bogiem miłości, bogiem młodości i bogiem snów. Kochał
Angusa każdy, kto go spotkał; nie było wyjątków. Ludzie zatrzymywali go na
drodze, prosząc, aby im zesłał sen o osobie, którą pokochają, a on zawsze
spełniał ich prośbę, nigdy nie odmawiał. Jeśli prosiła go o sen dziewczyna lub
kobieta, dostawała w dodatku pocałunek, a pocałunek ten zamieniał się w małego
ptaszka, który fruwał wkoło jeszcze chwilę, po czym znikał porwany wiatrem,
pozostawiając tych, co to widzieli, w niepewności, czy aby nie zmyślili sobie
całego zdarzenia.
Urocze,
prawda? Tekst, podobnie jak przytoczony fragment, urzeka od pierwszego zdania.
Po prostu płyniemy przez treść, z treścią i w treść. Autor to urodzony
gawędziarz, którego „słucha” się z wypiekami na twarzy – chociaż czasem
potrafi, wkurzyć i zirytować: przesadą, ckliwością lub upartym milczeniem.
Niewiele się
spodziewałam po tej książce – tym większy plus, za to, że wsiąkłam w jej
fabułę/y. Wprawdzie tematy poruszone w niej są zwyczajne, do bólu codzienne, i
chociaż podszyte magią - zwyczajne zostają. Nie są zapisem historii
odkrywczych, które każą nam zmienić myślenie o rzeczywistości. Można by zbyć je
wzruszeniem ramion, strzepnąć, jak pyłek... I chociaż nie znajdziemy w nich
recepty na trapiące nas bolączki, to odczuwamy podczas lektury wewnętrzną
błogość, jak w dobrym śnie. Do zbudowania właśnie takiej atmosfery dążył
pisarz, czyniąc z życia głównego bohatera niekończące się dzieło sztuki, poemat
snu. Jak sen, ma być on nieuchwytny – nie dostajemy więc pełnego obrazu, tylko
zamazane szkice. On przemyka poza przestrzenią i czasem, poza konturem (szkoda
tylko, że po wrzosowiskach, a nie makowiskach). Co innego natężenie szczegółów.
Są one wręcz jaskrawe, agresywnie wydobyte na pierwszy plan. Autor zatrzymuje
nas nad upadającą kartką papieru, ziarenkiem piasku, kroplą wody. To kruche
studium szczegółu jest dość bolesne w wymowie, bo zazwyczaj przesiąknięte do
granic możliwości emocjonalnym znaczeniem. Szkoda, że Smith przedobrzył. Z
czasem bowiem zmienia się ciężar jego opowiadań i ich nasączenie uczuciem - niestety
nie na plus. Wiem, że jego stwierdzenia o tym, że nie lubi się własnych dzieci,
że potrzebuje się przeprosin i bliskości są banalne – byłam to w stanie
odpuścić. Wybaczyłam też oddanie świni na śmierć (ja!!!), wybaczałam przesłodzone relacje… ALE - ostatnie
opowiadanie, zostało wręcz obarczone ogromnym, niewdzięcznym ciężarem: dennym hollywoodzkim
happy endem, rodem z kiepskiej komedii romantycznej. Nad ostatnią stroną i jej
bajkowym wydźwiękiem po prostu opadły mi ręce. W imię czego, po co? Dla
pociechy? Kto w to uwierzy? Po co się było tak nadymać?
Skąd Smith
wziął Angusa? Jego domem była Szkocja i Irlandia (kłania nam się mitologia
celtycka). Ten bóg miłości, młodości i, co najważniejsze, snu to istota sprzed
czasu, z okresu niepamięci. Parał się więc tym, co piękne i najbardziej
zatracające. Tym, co od zawsze zajmuje ludzi. Dawał im to, o co prosili i czego
potrzebowali, był dobry, jasny i piękny. Zastanowiło mnie oddanie w jego
władanie snu i miłości. W starożytnej Grecji mamy boga snów Hypnosa (Sen) i
jego syna Morfeusza, który odwala brudną robotę, bo lata po świecie i dotyka
śmiertelnych kwiatem maku by zasnęli. Mamy też Afrodytę boginię miłości, ona
też wyręcza się synem Erosem, który wypuszcza swoje strzały tu i ówdzie. A
Celtom wystarczył Angus. I albo jest tak, że z greckimi bogami było tak jak z
nadmiarem urzędników w Polsce, albo Angus był zdecydowanie przepracowany (Sen jest
ukojeniem dla miłości i nie sposób ich rozdzielić?). Brak szczegółowych
informacji o tym bogu, które zachowały by się do dziś, nie rozwieją tej wątpliwości,
pozwalają za to na dość swobodne poczynanie sobie z tematem. Momentami więc
popuszczone wodze fantazji, zaprowadziły Smitha w ciekawe miejsca. Jak twierdzi
sam autor: Mit to obłok wywiedziony z
cienia wywiedzionego z podmuchu wiatru - podlega więc ciągłej modyfikacji,
zmianie. Jak w przypadku mitu o Inannie, podlega prawu wielogłosowości, nie ma
jednego autora, ale wieki pełne gardeł, które snują i dodają. Jednym z głosów
jest sam autor. I za jego sprawą Angus ląduje kilkakrotnie we współczesnym świecie, by odkryć przed nami, po raz kolejny prawdę, o tym, że w każdym z nas żyje marzyciel. I wiecie co? W takim wymiarze, syn potężnego Dagdy, to także mój bóg.
***
Wydawnictwo
Znak dało nam do rąk dziesięć historii, z których część pozornie nie jest z
sobą powiązana. Część to opowiadania dziejące się w niezbyt odległej
przeszłości i trawiące znane nam problemy: relacji małżeńskich, braterskich,
rodzinnych, przewija się też temat zdrady. Część to dość luźna rekonstrukcja
mitu o Angusie, jego rodzicach, poczęciu (uwiedzeniu Boanny przez Dagdę, nie
było tu jednak gwałtu – co często zdarzało się w mitologii Greckiej – fajni Ci
Celtowie), narodzinach, dorastaniu w domu wuja i odebraniu władzy ojcu (łagodniejsza
wersja mitu o Zeusie i Kronosie). Na koniec Angus zdobywa także miłość. Jak to
zwykle bywa los jest przewrotny i Erosowi łatwo to nie przychodzi. Jego
uczucie jest czyste. Kolejne opowiadania
łączy symbolika: połączenie wody i powietrza (sen i miłość). W każdym pojawia
się sen, forma terapii lecząca serca. Co fascynujące dzięki snom możemy mieć
większą siłę sprawczą nad własnym życiem.
W paru
miejscach odniosłam wrażenie, że współczesne opowiadania są odległą parabolą mitycznych
zdarzeń. Przeplatają się niby niezauważalnie, niby tylko imieniem, czy
delikatną właściwością – zadziwiającą empatią. Sytuacja rodzinna McNairów (Inny chłopiec odkrywa, że jego ojciec nie
jest jego ojcem), jest echem boskiej rodziny Angusa. Nie chcę zdradzać
treści, więc będzie nieco enigmatycznie: mimo podstępu odtrąconego Marka, nie
dochodzi do detronizacji Hala. Ginger bardzo przypomina Boanne - boginka wodna
również nie walczyła o syna, nie szukała go. Wolała spokój u boku nieświadomego męża. Ginger też woli finansową
wygodę od rodzinnego szczęścia. Podobnie jak jeden z bohaterów opowiadania o
braterskiej miłości (Mój brat) i
Angus w pewnym sensie stracił brata, tutaj nawet nie trzeba się zastanawiać nad
sensem historii.
Opowiadanie
o młodym małżeństwie (To było wtedy, to
jest teraz. A on będzie zawsze) nie przypadło mi do gustu. Miałam wrażenie,
że to dwójka zupełnie obcych sobie ludzi, których związek został za wcześnie
sformalizowany. Niedojrzałość emocjonalna kobiety, która nie potrafi wyzbyć
się dziecinnej, egoistycznej, potrzeby posiadania kogoś na wskroś, nie
wzruszyła mnie tylko zasmuciła. Zbyt wiele takich par w życiu widziałam. Historia dozorcy i świni (Czy jest tam miejsce dla świń?),
hmm…tutaj mam problem. Mam wrażenie, że znów wygrał egoizm, chęć przetrwania,
która postawiona została ponad dobro niewinnej istoty. Z drugiej strony: może
niektórych po prostu nie da się uratować, ich los jest przypieczętowany, więc
nie ma mowy o poświęceniu? I może dobrze się stało, że bohater „wygrał” w zamian miłość? Ten moment jednak, gdy świnia
pierwszy raz może spojrzeć w niebo… O ostatniej z współczesnych historii (Śnię o tobie) się już namarudziłam.
Zakończenie zostało całkowicie zepsute. Kropka.
***
Przy
narodzinach Angusa obecne były ryby i ptaki. Podobnie jak jego rodzice stanowią
one zderzenie dwóch żywiołów, które będą towarzyszyć bogowi snu już zawsze. Sam
w sobie jest przecież dwoisty, włada jawą i snem, tworząc pomost pomiędzy tymi
poziomami istnienia - przenikając je i zaklinając. Łączy też światy ludzi,
którzy się dzięki niemu zakochują. Bogowi wszędzie towarzyszą ptaki (powietrze)
i wydaje się, że „woda” przestaje mieć znaczenie w jego życiu. Nie jest tak
jednak do końca – woda to emocja, a Angus jest mistrzem w ich kreowaniu. Poza
tym osiąga pełnię, gdy, jak to w mitach bywa, zdobywa drugą połówkę. Zakochany
przybiera taką postać jak jego ukochana – łabędzia. Ptak ten związany jest z
wodą, znów łączy dwa żywioły, a u Celtów oznacza wcielenie nadziemskich istot.
Łabędź oznacza także życie, które przybrało formę wyższego ewolucyjnego przeznaczenia.
Znamienne jest, że mąż Boanne na czas jej ciąży został zamieniony w głaz –
symbol ziemi, którego późniejsze pojawianie możemy połączyć z motywem świń. Dla
Celtów świnia oznaczała nie tylko płodność i obfitość, ale także wcielenie
bogów i kapłanów oraz duchowy pokarm dany ludziom przez bogów. Źle się dzieje
na świecie więc, gdy ludzie dopuszczają się aktów kanibalizmu (nawet jeśli nie
są tego świadomi). Świnie-ludzie w końcu odchodzą z tego świata, nawet Angus
nie jest w stanie ich chronić. Gdy tak wędrują z proporczykami, myśli uciekają
mi w stronę wędrówki elfów na Zachód u Tolkiena…. Czy na ludzkim świecie nie ma
rzeczywiście miejsca dla inności?
***
Nie
polubiłam żadnego bohatera. Mimo, że są ludzcy: mają wady, są egoistami - w
czystej postaci. Niczym nie różnią się od bogów: każdy chce tylko chronić siebie,
to cel nadrzędny istnienia, każdy obawia się swoich trupów w szafie. Nie
polubiłam ich mimo rys. Dlaczego? Bo autor nie pokazał ich kompletnie - duchowo,
psychicznie - nagich. Zasłania swoich bohaterów parawanem. Skąd ten wstyd?
Gdyby odarł ich ze skóry i mięśni, tak do białej kości, to wtedy naprawdę mieliby
coś do powiedzenia i można by ich było nawet pokochać. W zamian za
to gonimy za nimi w cudownych okolicznościach przyrody: surowej, zimnej, chłoszczącej wiatrem i nasączonej słonym morzem. Szorstka rzeczywistość szarych
chwil – te obrazy są piękne. Powietrze i woda, powietrze i woda… Jakby w innym
świecie, leżącym gdzieś bliżej magii.
Dokonując
już maleńkiego podsumowania serii mogę z czystym sumieniem napisać, że jak na razie: Penelopiada Atwood i Anna In…Tokarczuk w kategorii: gra konwencją - nie zostały pokonane.
P.S. Może
Gaiman po lekturze zmieniłby trochę nastawienie do ptaków?
Czytliwość: 5/6
Wydanie: 5/6
Okładka: 5/6
Ogólnie: 4/6
Autor: Alexander McCall Smith
Tytuł: Angus od snow
Tytuł oryginału: Dream Angus. The Celtic God of Dreams
Tłumaczenie: Jolanta Kozak
Wydawnictwo: Znak
Seria: MITY
Seria: MITY
Rok wydania: 2007
Wydanie: I
Okładka: miękka
Ilość stron:151
Cena z okładki: 29,00 zł
Fragment:
Spojrzała na niego. Najdziwniejsza w tym wszystkim, pomyślała,
jest oddzielność. On jest oddzielną osobą, nie jest mną. I jest w nim taka mała
cząstka, która czyni go sobą, a której ja nigdy nie poznam, nie dotknę. Coś,
czego nie potrafię nazwać. Dusza? Nie. No, może. Cokolwiek to jest, nigdy nie
będzie moje.
Brzmi ciekawie, jednak nie wiem czy się skuszę...
OdpowiedzUsuń